vrijdag 12 augustus 2011

Ronde van Nootdorp 2011

Een populaire reclamezin schoot door m'n hoofd : '....in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...'
Na de Alpe d'HuZes dip, de 2 verhuisweken en vakantie, die fietsloos waren voorbijgevlogen, stond ik inclusief 6 gratis verkregen kilo's ineens 2 weken vóór de Ronde van Nootdorp met de handen in het weelderig groeiende haar. Hoe moet ik in Godsnaam mijn beker succesvol verdedigen? Ik probeerde er in anderhalve week nog met hernieuwd enthousiasme (dat wel) wat van te maken maar wat er gisteravond aan de start stond was niet vergelijkbaar met de editie van 2010. Verre van. Dat het ronduit herfstachtig weer was, het inrijden aanvoelde als het aanzwengelen van een oude verroeste wasmachine en de wedstrijd van de klasse vóór ons een half uur uitliep (of uitfietste eigenlijk) gaf ook al geen boost aan het broze zelfvertrouwen. 20 ronden van 1,4 km voor de boeg en het leek wel of ik aan de start van zo'n ellenlange classic stond (zie vorig blogbericht).
Nog net niet in een herfstdepressie kwam alles dan eindelijk om 19.45 uur op gang. Door de vertraging was de boel die bestond uit 45+-ers, dames en de jonkies (45-) op één hoop geveegd en ging met tussenpozen van 30 sec. van start. Gezellig. Witte nummers, blauwe nummers, rode nummers. De jury had het er maar druk mee en gezien de gemiddelde leeftijd van de inhoud van de jurybus was het geen gemakkelijke taak om alles op een rijtje te krijgen.
Na een paar rondjes begon het (wieler)bloed eindelijk een beetje te stromen en kwam het oude gevoel in de benen weer een beetje terug. Ik wist zelfs een premiesprint te winnen! Wat een jolijt!
Terwijl gedurende de wedstrijd de benen langzaam opkrabbelden uit de malaise bleven de longen krampachtig tegenstribbelen bij elke tempoversnelling van de kopgroep waar ik in verzeild was geraakt en die uit een mix van witte en blauwe nummers bestond. Bekende en onbekende koppen, ook gespannen gezichten. Onnodig als ze hadden geweten dat het kaarsje bij de winnaar van de vorige Ronde langzaam aan het uitgaan was!
5 ronden waren er nog te gaan en de volgende premiesprint werd aangekondigd. Ik moest van ver komen maar pakte ze allemaal wel op de streep met een half wiel. Katsjing!! In de pocket. Mag ik even afrekenen?
Dat daarmee het laatste restje grinta er uit was geperst bleek een rondje later toen ik de rol moest lossen bij de zoveelste tempoversnelling. Het hoofd liet ik hangen. Ik had er vrede mee dat mijn concurrenten langzaam uit mijn gezichtsveld verdwenen. Geen beker op de schouw dit jaar.
Ik sloot aan bij fietsvriend Frits en samen reden we de laatste 3 rondjes naar de streep. We persten er nog een laatste sprintje uit en lieten ons nog eenmaal toejuichen door het, ondanks het matige weer, talrijke publiek. Het zat er weer op en ik moet zeggen dat het me uiteindelijk helemaal niet tegenviel. Eigenlijk ging het beter dan verwacht, was ik 1 van de spelers in het spel en dat geeft dan toch wel weer vertrouwen voor de komende tijd. Maar er moet nog aardig wat gebeuren dat is duidelijk!
Bij de dames eindigden Irene en Amber uiteindelijk als 2e en 3e en mochten dus de bloemen in ontvangst nemen. Goed gedaan meiden en zoals velen ben ik ook weer trots op jullie!
Marc eindigde als 2e bij de groep 45- (gesjoemeld met z'n paspoort? hahaha) al was hij het daar zelf helemaal niet mee eens. Hij leegde dan ook zijn automatisch geweer op de jurybus en stak deze daarna in brand voordat hij de 16-jarige rondemiss........ oh nee, dat droomde ik vannacht! Sorry.
Er was in ieder geval gegronde twijfel over de uitslag maar hij kon uiteindelijk toch wel tevreden zijn met zijn 2e plaats. Volgende keer revanche op de jury Marc en 3 fietslengtes los!
Ik bekeek het allemaal op een afstandje en beloofde aan mezelf dat de huldiging er bij de volgende editie anders uit zal zien.
Na het inleveren van het rugnummer en het "pinnen" had ik 28 hele premie-euros meer op zak en ging dus niet alleen met een ervaring rijker naar huis! Een leuke bijkomstigheid.
Volgende afspraak : 20 augustus 2011 Ronde van Pijnacker. Met snode plannen. Wees gewaarschuwd! Tot dan.

P.S. Er zijn foto's geschoten en deze worden z.s.m. geplaatst. Genoeg reden om terug te keren op mijn blog. Zegt het voort, zegt het voort......

3 opmerkingen:

  1. Petra van Riemsdijk - Cabaret12 augustus 2011 om 22:03

    Hoi, nou eindelijk kan ik je fiets-avonturen weer bewonderen. Niet slecht gefietst hoor voor zo'n roestige veteraan, kan alleen maar beter worden toch??!! gr. Petra v R-C

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ton,

    Mooie nieuwe start van je tweede fietsleven.
    Als vanouds !! weer erg vermakelijk geschreven en toch weer knap dat je die premiesprints gepakt hebt (broodfietser haha)

    Groeten,

    Angelo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Ton! Goed om weer te lezen over je fiets ervaringen! Hopelijk weer als vanouds.
    Knappe prestatie nu alweer en als de trainingen weer op orde zijn...
    Pedala!
    Theo.

    BeantwoordenVerwijderen